Norwegian kjøper 222 nye fly
Norwegian har signert avtale både med Airbus og Boeing, om kjøp av totalt 222 nye fly, heter det i en pressemelding fra selskapet, som kjøper 122 fly fra Boeing, hvorav 100 er det nye Boeing 737 MAX8.
Norwegian blir lanseringskunde i Europa for den nye flytypen, og har i tillegg inngått avtale med Airbus, om kjøp av 100 Airbus A320neo. Kjøpsordrene har en samlet listeprisverdi på 127 milliarder kroner, og er Fastlands-Norges desidert største enkeltinvestering. Norwegian har også sikret kjøpsrettigheter til ytterligere 150 fly fra de to flyprodusentene.
Avtalen med Boeing innebærer kjøp av 122 fly, 100 Boeing 737 MAX8 og 22 Boeing 737-800. Avtalen inneholder også en opsjon på ytterligere 100 Boeing 737 MAX8. Samtidig har selskapet signert en avtale med Airbus, om kjøp av 100 Airbus A320neo og opsjon på 50 fly av samme type. Det er første gang Norwegian kjøper fly fra Airbus. Kjøpsordrene har en kontraktsverdi, ut fra listepris, på til sammen 127 milliarder norske kroner. De 22 Boeing 737-800 er samme flytype som Norwegian benytter i dag, og nå faser inn i flåten i stort tempo. Innfasingen av de nye flytypene starter i 2016.
Norwegians kjøpsavtaler på 222 fly er den største flyordren i Europa noensinne. Kjøpet er også Fastlands-Norges desidert største enkeltinvestering, og på nivå med de største norske investeringene innen olje- og gassvirksomheten.
Historisk milepæl
– Dette er en historisk dag for Norwegian. Ordren er den største noe europeisk flyselskap har inngått, og en stor milepæl i selskapets tiårige historie. Vi har sikret vår flåtefornyelse mange år fremover i tid, og er svært godt fornøyd med de avtalene og de betingelsene vi har fått hos både Airbus og Boeing, sier administrerende direktør Bjørn Kjos (under). Teksten fortsetter etter bildet.
– Vi har også god komfort med finansieringen fremover. Norwegian har etter hvert nådd en størrelse der vi med fordel kan ha to leverandører, både for å sikre tilstrekkelig flykapasitet, fleksibilitet og ikke minst for få fordeler av konkurransen mellom to produsenter, sier Kjos.
Viktig å være langsiktig
– Flytrafikken internasjonalt vil øke i årene fremover, og i Norwegian har vi som klart mål å være en stabil og sterk aktør i konkurransen om flypassasjerene. Vi vil fortsette å gi kundene våre en god reiseopplevelse til en lav pris, og leve opp til vår visjon om at alle skal ha råd til å fly. Nye fly er en vinn-vinn for våre passasjerer, miljøet og selskapets kostnader. Ideelt sett vil vi ha en flåte der flyene skiftes ut hvert syvende år, og det krever at vi planlegger minst ti–tyve år fremover i tid. De eldste flyene i dagens flåte vil bli solgt eller leid ut, sier Bjørn Kjos.
– Da Norwegian i 2007 bestilte 42 nye Boeing 737-800-fly, var det mange som mente at det var å gape svært høyt. Historien har vist oss at det var et helt riktig valg, for å sikre vår konkurransekraft og få ned våre kostnader. Samtidig har vi utvidet denne ordren flere ganger i ettertid, slik at vårt behov for fly har vært langt større enn det vi forutså for fem år siden. Jeg har forståelse for at mange vil mene at denne ordren vi offentliggjør i dag, er et svært stort løft for et norsk flyselskap. Men vi bidrar gjerne til å sette Norge på kartet i internasjonal sammenheng, og markere at vi som et norsk og skandinavisk selskap kan ta opp konkurransen med andre europeiske flyselskaper, sier han.
Europeisk fly inn i flåten
– Vi er svært fornøyd med å ønske Norwegian velkommen som ny Airbus-kunde. Airbus A320neo setter en ny industristandard, med tanke på miljøeffektivitet og passasjerappell, sier John Leahy, Chief Operating Officer Customers i Airbus.
Airbus A320neo er en helt ny flytype for Norwegian. ”Neo” er en forkortelse for ”New Engine Option”, og som med Boeing’s MAX8, innebærer det en forbedring av en allerede eksisterende og velkjent flytype, ved å innføre mer effektive motorer. Flytypen bruker 15 prosent mindre drivstoff enn dagens A320, og er dermed både mer kostnadseffektiv og miljøvennlig.
– Norwegian en viktig samarbeidspartner
– Norwegian har en av de største 737-flåtene i Europa, og har vært en viktig samarbeidspartner for Boeing helt siden flyselskapets oppstart, sier Aldo Basile, Vice President Sales Europe i Boeing.
– Siden oppstarten i 2002, har Norwegian oppnådd stor suksess med sin lavkostmodell, noe som har kommet både passasjerer og eiere til gode. 737 MAX8 bruker betydelig mindre drivstoff enn forgjengeren, hvilket betyr at selskapet ikke bare reduserer sine kostnader, men også får en enda mer miljøvennlig flåte, sier han.
Lanseringskunde i Europa
Norwegian vil bli lanseringskunde i Europa for det nye flyet Boeing 737 MAX8. Flyet har blant annet en ny utforming av motorene, som gir ti–tolv prosent lavere drivstofforbruk enn dagens markedsleder, 737-800. Sammenlignet med en 737-800 fra 2001, er drivstoffbesparelsen 15–20 prosent, noe som gir en stor miljøgevinst og en kraftig kostnadsreduksjon for selskapet.
Norwegian har nå 150 kjøpsrettigheter, samt totalt 277 fly på ordre, som ikke er levert. Inkludert i dette tallet er 55 tidligere kjøp av Boeing 737-800. I tillegg har Norwegian hittil sikret leveranse av seks Boeing 787-8 Dreamliner langdistansefly.
Toppfoto: Norwegian-maskin ved landing. Fotograf: Hans Olav Nyborg/Norwegian